Μουσείο - ΣΚΟΠΕΛΟΣ Το καταπράσινο νησί των βορείων Σποράδων - SKOPELOS The green island

Αναζήτηση
Go to content

Main menu

Μουσείο

 

Η ιστορία του Λαογραφικού Μουσείου Σκοπέλου




Το Λαογραφικό Μουσείο Σκοπέλου λειτουργεί από το 1993. Πρόκειται για ένα ίδρυμα ένα ζωντανό οργανισμό με εκπαιδευτικούς στόχους και σκοπό την αποτύπωση των στοιχείων εκείνων που συνθέτουν το παρελθόν του τόπου μας, την παράδοση μας, τη συλλογική μνήμη των κατοίκων του νησιού μας.
Ιδρύθηκε δε το έτος 1991 ύστερα από τη δωρεά των παιδιών της Ουρανίας και του Γιαννιού Νικολαϊδη, Νίκου, Ποθητού, Σοφίας και Μαρίας του πατρικού τους σπιτιού, το οποίο σήμερα φέρει την επωνυμία «ΙΔΡΥΜΑ ΤΩΝ ΤΕΚΝΩΝ ΓΙΑΝΝΙΟΥ ΚΑΙ ΟΥΡΑΝΙΑΣ ΝΙΚΟΛΑΙΔΟΥ», στον Δήμο της Σκοπέλου.
Πληροφοριακά αναφέρουμε πως η οικογένεια Νικολαίδη, είναι μια από τις πλέον ιστορικές οικογένειες της Σκοπέλου. Έλκει δε την καταγωγή της από τη γειτονική Σκιάθο, όταν στα τέλη του 18ου αιώνα, ο γενάρχης της οικογένειας Νικολαίδη, ο Νικολάκης Χατζησταμάτης εγκαταστάθηκε στη χώρα της Σκοπέλου. Μάλιστα γρήγορα εξελίχτηκε, γιατί έγινε Νοτάριος και προεστός. Παντρεύτηκε στη Σκόπελο κι έζησε μέχρι το τέλος του βίου του εκεί, υπογράφοντας πάντα ως Χατζησταμάτη. Αντίθετα, τα παιδιά του άλλαξαντο επίθετο και το μετέτρεψαν σε Νικολάου και στη συνέχεια Νικολαϊδης, όπως το συναντάμε σήμερα. Για την ιστορία της οικογένειας αυτής είναι πολύ σημαντικά αυτά, τα οποία αναφέρει στο διήγημά «ΤΟ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟ», ο μεγάλος Σκιαθίτης λογοτέχνης Αλ. Παπαδιαμάντης, με τον οποίο είχαν και συγγένεια.
Το παλιό αρχοντικό κτίσθηκε το 1795 και διατηρήθηκε μέχρι το 1965, οπότε κατά τη διάρκεια των μεγάλων σεισμών στη Σκόπελο, υπέστη σοβαρές ρωγμές. Το 1971 το κτίσμα αναθεμελιώθηκε με βάση τα σχέδια του παλιού κτιρίου και πήρε τη μορφή που έχει σήμερα, διατηρώντας όλα τα χαρακτηριστικά στοιχεία, εσωτερικά και εξωτερικά, του παραδοσιακού ύφους του οικισμού, ο οποίος θεωρείται διατηρητέος.


Οι εκδηλώσεις του Λαογραφικού Μουσείου


Το Λαογραφικό Μουσείο Σκοπέλου από την έναρξη της λειτουργίας του έχει πραγματοποιήσει μια σειρά από ημερίδες, στις οποίες φιλοξενήθηκαν εξαίρετοι επιστήμονες που ασχολήθηκαν με τις πολιτιστικές ιδιαιτερότητες της Σκοπέλου και εξήχθησαν ενδιαφέροντα συμπεράσματα.


Οι ημερίδες που πραγματοποιήθηκαν είναι οι εξής:


1)Διήμερο αφιέρωμα στο μοναχό Καισάριο Δαπόντε-1995
2)Ναυτική Ιστορία και Ναυπηγική τέχνη ανά τους αιώνες στις Βόρειες Σποράδες-1996
3)Πεπαρήθιος Οίνος-1997
4)Η Σκόπελος τιμά τον Παύλο Νιρβάνα-1998.

Συμμετοχή στις εκδηλώσεις για τον εορτασμό των Ευρωπαϊκών ημερών Πολιτιστικής κληρονομιάς, σε συνεργασία με την ΙΓ΄ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων Βόλου.
Επίσης τις σειρές εκδηλώσεων λόγου που πραγματοποίησε το Λαογραφικό Μουσείο με τίτλο «Μαθητεύοντας στην παράδοση του τόπου μας» πήραν μέρος εξαίρετοι επιστήμονες και εξήχθηκαν ενδιαφέροντα συμπεράσματα. Στα πλαίσια αυτών των εκδηλώσεων πραγματοποιήθηκαν εκπαιδευτικά προγράμματα για παιδιά με σκοπό να γνωρίσουν το Μουσείο και τη λειτουργία του.


Οι εκδόσεις βιβλίων του Λαογραφικού Μουσείου



Σημαντικό έργο του είναι και οι εκδόσεις βιβλίων:


1)«Λαϊκός Πολιτισμός Σκοπέλου» Αδαμάντιος Σάμψων
2)«Περιηγητές και Γεωγράφοι στις Βόρειες Σποράδες» Αδαμάντιος Σάμψων
3)«Οι Χειροτέχνες αφηγούνται» Αλεξάνδρα Μπουτζουβή
4)«Οι Σκοπελίτικοι Παλμοί» Ν. Ι. Νικολαϊδης
5)«ΣΚΟΠΕΛΟΣ-Ιστορική και Αρχαιολογική Αφήγηση» Αδαμάντιος Σάμψωνκ.α.

και συμπληρώνονται με την έκδοση 12 κάρτ ποστάλ με θέμα τα παραδοσιακά ναυπηγεία της Σκοπέλου από το φωτογραφικό αρχείο του Μουσείου.



ΛΑΟΓΡΑΦΙΚΟΜΟΥΣΕΙΟΣΚΟΠΕΛΟΥ

Εκδόσεις



Α.
ΒΙΒΛΙΑ


Τίτλος Βιβλίου
Συγγραφέας
1.
Σκοπέλου Λαϊκός Πολιτισμός
Αδαμάντιος Σάμψων
2.
Σκόπελος: Ιστορική και Αρχαιολογική Αφήγηση
Αδαμάντιος Σάμψων
3.
Σκοπελίτικοι Παλμοί
Νίκος Νικολαΐδης
4.
Ανταύγεια ψυχής
Νίκος Νικολαΐδης
5.
Σκόπελος - Οι χειροτέχνες αφηγούνται
Αλέκα Μπουτζουβή
6.
Η παραδοσιακή Γυναικεία Φορεσιά της Σκοπέλου
Μαρία Δελήτσικου - Παπαχρίστου
7.
Όπως τα έχω ακούσει
Κωστής Πασχάλης
8.
Θρύλοι και παραδόσεις της Σκοπέλου
Βιολέτα Σοφικίτου
9.
Παύλος Νιρβάνας
Πρακτικά Διημερίδας



Β.
ΜΟΥΣΙΚΗ


ΤΙΤΛΟΣ CD

1.
Γιώργος Ξηντάρης(Ρεμπέτικα)




Οι εσωτερικοί χώροι του Λαογραφικού Μουσείου


Στον πρώτο όροφο βρίσκεται η συλλογή με τις παραδοσιακές φορεσιές της Σκοπέλου, ξεκινώντας από τον νυφικό μόρκο τη φορεσιά δηλαδή, που κεντιέται μαζί με την προίκα της κόρης. Εσωτερικά η νύφη φορούσε κατά σειρά :

1)τη φανέλα που ήταν πουκάμισο βαμβακερό με άσπρα κεντήματα στο στήθος και στα μανίκια
2)μια άσπρη φουστάνα
3)το μαλακόφ, τη φουστάνα δηλαδή με το πανοκόρμι που η φούστα της έχει μεταλλικές βέργες για να φουσκώνει ο νυφικός μόρκος
4)δυο άσπρα κολοβόλια χωρίς βόλτες
5)το μόρκο με κεντημένο ποδόγυρο
6)το μπαμπουκλί που είναι σαν κοντογούνι χωρίς πλάτη.

Στο στήθος τα πλουσιοκόριτσα φορούσαν μια καρφίτσα που ονομαζόταν κορώνα. Στα χέρια άσπρα ή μαύρα γάντια χωρίς δάκτυλα για να φαίνονται τα δακτυλίδια.

Μια εξίσου ωραία φορεσιά είναι το κοκκινοπράσινο μόρκο που φοριόταν σαν νυφικό με όλα τα εξαρτήματα που αναφέραμε προηγουμένως
.
Η νέα στη Σκόπελο αρχίζει να φοράει τις φουστάνες όταν τελείωνε το σχολείο. Μέσα στο σπίτι φορούσε τη φορεσιά γεράνια με γαλάζια ή άλλο χρώμα ποδιά και μαντίλα στο κεφάλι.

Όταν περνούσαν μερικά χρόνια από το γάμο η Σκοπελίτισσα έφτιαχνε μια ακόμα φορεσιά το μαύρο κολοβόλι με τις βόλτες ή την κόφφα. Η μαύρη βόλτα φοριότανε από νέες και ηλικιωμένες σε επίσημες στιγμές της ζωής του τόπου τους.
Τέλος η παλιά Σκοπελίτικη αντρική φορεσιά που αποτελείται από τη βράκα και το γιλέκο.

Οι συλλογές συμπληρώνονται από μια σειρά από εικόνες, κεντήματα, ασπρόμαυρες φωτογραφίες πολλά από τα οποία είναι προσφορά της οικογένειας Νικολαϊδη.

Εκτός από μεμονωμένα αντικείμενα, υπήρξε η φροντίδα να αναδειχτεί η παρουσία και λειτουργία λαϊκών εργαστηρίων στο νησί. Το υλικό που συγκεντρώθηκε είναι αρκετό και αντιπροσωπεύει τους λαϊκούς και παραδοσιακούς τεχνίτες τουνησιού, οι οποίοι στο διάβα τους δημιούργησαν την ιστορία της λαϊκής τους τέχνης.
Έτσι στο δεύτερο όροφο υπάρχει η συλλογή κεραμικών της ονομαστής οικογένειας του Ροδίου. Τα αγγεία των κεραμιστών αυτών είναι συνήθως αρχαιόμορφα με βασικό υλικό το αργιλώδες χώμα της Σκοπέλου, το οποίο με το ψήσιμο μεταβάλλεται σε μελανόχρωμο.
Οι συλλογές του δευτέρου ορόφου πλουτίζονται από τον καταπληκτικό ναυπηγό-μικροτεχνίτη του νησιού τον Τριαντάφυλλο Μπουνταλά που τα επιδέξια χέρια του γεννούν καΐκια, μπάρκα, τρεχαντήρια, βαρκαλάδες και τσερνίκια.
Στον δεύτερο όροφο ο επισκέπτης συναντά επίσης το εργαστήρι του μπάρμπα- Γιάννη Λεμονή του μαχαιρά το οποίο βρίσκεται εκεί έτοιμο, να περιμένει τον καλλιτέχνη και δημιουργό του, για να φτιάξει τα περίφημα μαχαιράκια με τη λαβή από κέρατο ζώου και να γράψει τα περίφημα τετράστιχα όμοια με εκείνα που του αφιέρωσε ο ποιητής Σεφέρης.
Οι συλλογές του Λαογραφικού Μουσείου ολοκληρώνονται με την αναπαράσταση του ταρσανά (παραδοσιακό ναυπηγείο) της Σκοπέλου, έργο του Τριαντάφυλλου Μπουνταλά.


Οι στόχοι του Λαογραφικού Μουσείου



Στόχοι του Λαογραφικού Μουσείου Σκοπέλου είναι οι εξής:


1)Οι εκδόσεις βιβλίων
2)Η συγκέντρωση φωτογραφιών και η ηλεκτρονική τεκμηρίωσή τους
3)Η προβολή των ντόπιων λαϊκών καλλιτεχνών και των έργων τους
4)Η οργάνωση συνεδρίων με διάφορα θέματα
5)Η συμμετοχή σε πολιτιστικές εκδηλώσεις
6)Ο εμπλουτισμός των συλλόγων του , και τέλος
7)Η διαμόρφωση των εκθεσιακών του χώρων.



Insert Text

free counters
 
 

Περισσότερα Μουσεία της Σκοπέλου της Σκοπέλου

 
 
 

Προβολή Σκόπελος - Μουσεία σε χάρτη μεγαλύτερου μεγέθους
 
how to get visits stats for websites
Back to content | Back to main menu